Termin treningu : w trakcie ustalania
Niepubliczne Studium Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy zaprasza na 20-godzinny warsztat:
Praca z dzieckiem nadpobudliwym w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym – program ADDapt
Prowadząca: Barbara Basińska – konsultant ds. kształcenia specjalnego i terapii psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciel dyplomowany, edukator, ekspert – komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, trener Warsztatu Umiejętności Psychospołecznych – nr rekomendacji I 113 – Polskiego Towarzystwa Psychologicznego,
mediator – na liście mediatorów stałych stowarzyszenia „Mediacje Polska” posiadających dodatkowo rekomendacje i pracujących zgodnie ze standardami Krajowego Centrum Mediacji
W piątek zajęcia rozpoczynają się o godz. 17,00- 20,00; sobota 9,00-18,00; niedziela 9,00-17,00
Koszt:
- 350zł (Jeżeli z jednej placówki jest więcej osób, koszt spada do 300zł od osoby),
- Zapisy drogą przez e – mail lub telefonicznie.
- Zaliczkę w wysokości 100zł należy wpłacić przy zgłoszeniu na konto umieszczone w stopce strony, celem rezerwacji miejsca
Program warsztatów
„Praca z dzieckiem nadpobudliwym w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym – program ADDapt.” opracowała Barbara Basińska
I. Założenia organizacyjne:
1. Uwagi wstępne
Program warsztatów zakłada realizację treści służących podniesieniu kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniami z nadpobudliwością psychoruchową oraz z ich rodzicami.
Treści szkolenia zawierają wskazówki do pracy z dzieckiem opartej na nagrodzie, zachęcie i wyjaśnieniu. Nowoczesne ujęcie tematu pozwala na zaplanowanie pracy terapeutyczno-wychowawczej w oparciu o mocne strony dziecka. Wskazuje także na konieczność spójnego, systemowego działania nauczycieli i rodziców.
2. Cele
Cel główny: przygotowanie uczestników do wykorzystania programu ADDapt w pracy z dzieckiem z nadpobudliwością psychoruchową.
Cele szczegółowe-uczestnik:
- planuje pracę z dzieckiem nadpobudliwym według dziesięciu kroków programu ADDapt,
- rozpoznaje warunki sprzyjające podjęciu pracy wychowawczo-terapeutycznej
z dzieckiem z trudnościami emocjonalnymi, - podejmuje działania zapobiegające zachowaniom agresywnym dziecka z ADHD
3. Organizacja i sposoby realizacji
Warsztaty odbędą się w ciągu trzech dni ( 4h+8h+8h) Organizacja zajęć wymaga przygotowania sali dydaktycznej wyposażonej w sprzęt multimedialny z możliwością ustawienia krzeseł w kręgu.
4. Materiały dla uczestników
wykaz literatury pomocniczej
arkusze ćwiczeń.
II. Założenia programowe:
Plan ramowy
Lp. | Moduły | Liczba godzin | Liczba godzin ogółem | ||
wykłady | warsztaty/ćw. | praktyki | |||
1. | Konsekwentna realizacja planu pracy z dzieckiem nadpobudliwym – silne czynniki matywacyjne | – | 6 | – | 6 |
2. | Ukryty koszt krytykowania. Sztuka konstruowania pochwały terapeutycznej. | – | 8 | – | 8 |
Organizacja czasu specjalnego – zagadnienie kontroli | – | 6 | 6 | ||
Razem | – | 20 | – | 20 |
Moduł 1: Konsekwentna realizacja planu pracy z dzieckiem nadpobudliwym – silne czynniki motywacyjne (6 godz.)
1. Cele-uczestnik:
- rozpoznaje różnorodne czynniki motywacyjne
- potrafi wykorzystać wybrane techniki w celu „dodawania sobie sił”w pracy z dzieckiem nadpobudliwym,
- stosuje zasady rozmowy wspierającej w pracy z rodzicem dziecka z ADHD.
2. Treści kształcenia:
- potencjalne czynniki motywacyjne – budowanie pozytywów
- identyfikowanie demotywatorów , sztuka redukowania napięcia emocjonalnego
w relacji z dzieckiem nadpobudliwym - pułapka negatywnej uwagi
3. Umiejętności-uczestnik:
- potrafi zaplanować pracę terapeutyczno-wychowawczą z dzieckiem uwzględniając potrzebę uruchomienia silnej motywacji wewnętrznej.
Uwagi dotyczące realizacji:
Zajęcia będą prowadzone metodami aktywizującymi, informacje porządkowane przy pomocy prezentacji multimedialnej.
3. Moduł 2: Ukryty koszt krytykowania. Sztuka konstruowania pochwały terapeutycznej
(8 godz.)
1. Cele-uczestnik:
- formułuje pochwałę terapeutyczną zgodnie z zasadami FUO
- rozpoznaje zagrożenia wynikające z używania komunikatów krytycznych
- uważnie obserwuje zachowania dziecka w celu monitorowania postępu
2. Treści kształcenia:
- zasady budowania pochwały terapeutycznej
- krytyka jako bariera w komunikacji i relacji z dzieckiem
- ukryty koszt krytykowania
- ćwiczenia w „namierzaniu” sukcesu
3. Umiejętności-uczestnik:
potrafi zidentyfikować zagrożenia wynikające z używania komunikatów krytycznych wobec dziecka oraz sformułować pochwałę terapeutyczną podtrzymująca pozytywne zachowania.
4. Uwagi dotyczące realizacji:
Zajęcia będą prowadzone metodami aktywizującymi, informacje porządkowane przy pomocy prezentacji multimedialnej.
3. Moduł 3: Organizacja czasu specjalnego – zagadnienie kontroli (6 godz.)
1. Cele-uczestnik:
- planuje zachowania sprzyjające uruchomieniu pozytywnej uwagi
- używa języka proaktywnego w procesie wydawania dziecku poleceń
- udziela rodzicom wskazówek dotyczących budowania domowego systemu punktowania właściwych zachowań.
2. Treści kształcenia:
- czas specjalny dla dziecka – redukowanie bodźców zakłócających kontakt
- język proaktywny w kontakcie z dzieckiem – sztuka określania granic
- domowy system punktowania DSP
3. Umiejętności-uczestnik:
potrafi rozpoznać zasady organizowania”czasu specjalnego” dla dziecka oraz udzielić wsparcia rodzicom w procesie budowania domowego systemu punktowania sukcesów.
4. Uwagi dotyczące realizacji
Zajęcia będą prowadzone metodami aktywizującymi, informacje porządkowane przy pomocy prezentacji multimedialnej.